torsdag den 11. august 2011

Perfektion ligger i detaljen.

Momentum...det er et af de store kodeord indenfor coaching. Det handler om at vi, selv kan holde gejsten oppe, uden en coach, eller andre til at støtte en. Holde fanen højt. Samle sig selv op. Altså at vi husker hvorfor vi har valgt at skabe en ændring i vores liv.
Men vi kender det vist alle. Når man har tabt sig så meget at man synes, at man ser ok ud, måske er udenfor den sundhedsmæssige risiko for at få livsstilsygdomme, så begynder vi at sige til os selv og Torsdagskysset fra Kjærstrup:" Det går nok, jeg har det jo fint nok som jeg har det nu". At vi har det fint er jo dejligt og bestemt et skridt i den rigtige retning mod et slankere liv. Men i sætningen kan også ligge noget andet, nemlig at; fokus skrider, og det er næste så sikkert som amen i kirken at tankegangen fører til et tilbagefald til den gamle livsstil og du begynder at tage på.
At vi alle kender dette, gør det endnu mere uforståeligt, at man ikke laver opfølgning på de mange gode tiltag og projekter der hjælper svært overvægtige (og andre med misbrug for den sags skyld). Ofte er begrundelsen at det er for omkostningsfuldt at tilbyde denne opfølgning, men hvad er projektet værd hvis det ikke virker uden?
Jeg må derfor sige noget jeg aldrig troede skulle komme over  mine læber, men jeg må give Bertel Haarder ret, i at årsagen til at man ikke ser et varigt vægttab hos de der har deltaget i et vægttabsforløb kan findes i netop den manglende opfølgning. jeg melder mig derfor under fanerne og vil arbejde for at skabe opfølgende tilbud til de mange af jer derude der har kæmpet hårdt for at komme ned i vægt, på Bornholm.
Svær overvægt bliver bekaempet i blinde

Ingen kommentarer:

Send en kommentar